söndag 12 september 2010

Gravid vecka 20

Idag går jag in i vecka 20 av graviditeten. Allt känns jätte bra just nu, förutom att jag börjar få ont i ryggen och i benen när jag är uppe och går under lite längre perioder och i ryggen på morgonen när jag vaknar. Har nu gått upp runt 9 kilo och det känns!
Annars är det prima, barnet rör sig jätte mycket och idag började jag även på gravid yoga, vilket var super skönt! Vasilis har ännu inte lyckats tajma in bebisens sparkar, så vi vet inte om det känns utanpå magen än (varje gång den sparkar och Vasilis ska känna så slutar den...) men jag läste i en gravid-dagbok att man runt den här veckan kan börja se bebisen röra sig under magen, så då borde man även kunna känna den, eller?

Det här är vad som händer med bebisen just nu:
"Grattis! Du är nu halvvägs genom graviditeten. Det har gått 18 veckor sedan befruktningen och din bebis är nu 14-16 cm från huvud till stjärt och väger c:a 250 gram, ungefär som en stor chokladkaka.

Bebisens hud börjar nu bli tjockare och körtlar under huden börjar utsöndra ett vaxliknande ämne som kallas vernix. Detta ämne kommer att täcka din bebis hud och skydda den mot fostervattnet under resten av graviditeten. Lanugohåret på bebisens kropp hjälper till att fixera den skyddande vernixen.

Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet, liksom hår på överläppen och i ögonbryn."

Nu är det bara lika lång tid kvar ungefär, sen kommer vår älskade lilla bebis ut! (=

2 kommentarer:

  1. Hej På Er!

    Det är ju vanligt att barnets far går upp i vikt under graviditeten .
    Hur är det för Dig Vasse, håller Du matchvikt eller börjar vikten skena ?

    Mr Mats

    SvaraRadera
  2. Hej Mr Mats!

    Vasilis verkar ha försökt att undvika denna fråga så jag svarar i hans ställe. Han har också gått upp i vikt. Hihihi! Så det är inte bara jag som är tjockisen i familjen.

    //Felicia

    SvaraRadera