torsdag 5 augusti 2010

Smekvecka + Gravid vecka 15

Tisdagen den 27:e juni styrde vi vår kos mot Arlanda, eller rättare sagt, beställde en taxi som körde oss dit. Vi växlade pengar på Arlanda, då dom inte hade den Bulgariska "leva"n på något växlingskontor där vi bor, sedan checkade vi in.
Inne på Arlanda köpte vi lite godis, fikade på Starbucks och sedan käkade vi en räk macka på ett fik vid vår gate.Klockan 17.40 satte flygplanet av mot Burgas i Bulgarien.

Vi landade i Bulgarien runt ca. 21.45, hämtade vårt bagage och begav oss mot parkeringen där en buss skulle ta oss till vårt hotell. Utanför flygplatsen fanns den minsta Mc Donalds vi någonsin skådat, det liknade mer en korvkiosk än en Mc Donalds. Bussen som skulle ta oss till hotellet var också pytteliten och rymde 7 passagerare (+ 1 chaufför):

Vi kom fram till hotellet, fick nyckeln till rummet och allt sånt där. Vi var framme vid vårt hotell Monte Cristo runt ca. 23.30. Vi var hungriga efter resan så vi begav oss ut på jakt efter en öppen restaurang och hamnade på "Old Mill", som senare kom att bli vår favorit restaurang.
Vasilis beställde in Kalv med porcini, vilket är svamp, och jag beställde in "Kyckling Julienne", som var som en grädd gryta med kyckling, svamp, pickles och skinka. (Mat recensioner för allt vi åt kommer senare).

Vi bodde i den gamla delen av "Nessebar". Det är en jätte vacker stad, men väldigt liten. Vi gick runt hela ön på någon timme, sedan gick vi runt varje dag/kväll på gatorna för att kolla på de olika stånden så vi fick se det mesta den lilla staden hade att erbjuda och lite till.

På dagarna gick vi ner till en liten sten strand och solade och badade. Det var nästan för varmt i solen men riktigt skönt och svalkande i vattnet, det hade däremot suttit fint med ett par foppa tofflor att bada med, då det var lika mycket sten och snäckor i vattnet som på stranden - vilket vid ett tillfälle ledde till skrapsår under fötterna och blödande tå.

Runt om i staden finns det flera ruiner från olika gamla kyrkor, vad vi förstod det som. Det här var en av dom "trasigaste" som vi såg i staden, men då kunde man även se insidan av den gamla kyrkan vilket var ganska häftigt.

Vi åkte hem sent på kvällen tisdagen den 3:e augusti. På Arlanda blev vi hämtade av Stamos vid 01.30 på natten och fick skjuts hela vägen hem, vilket var otroligt skönt. Det var självklart tråkigt att behöva lämna värmen och semesterlivet i Bulgarien, men hemma är ändå bäst.

Måndagen innan vi åkte hem, den 2:a augusti, gick jag in i den 15:e graviditets veckan. Det här är vad som hände med bebisen under den veckan:

"Din bebis är denna vecka ungefär 11 cm lång och väger omkring 68-94 gram. Såhär dags i graviditeten kan du enkelt se att du är gravid, och om du har kläder som följer kroppen så kan antagligen andra också se att du är gravid. Du kan sannolikt känna din livmoder någon decimeter under naveln.

Om din graviditet inte ännu är daterad så kan din läkare enkelt bestämma fostrets ålder genom att mäta huvudet vid en ultraljudsundersökning.

Den fantastiska utvecklingen fortsätter i en rasande fart och bebisen ser mer och mer ut som en färdig människa för varje dag. Då fostrets hud är så tunn kan du se blodkärlen genom den. Bebisen täcks nu av lanugohår, som dock kommer att försvinna innan förlossningen. Håret på huvudet och ögonbrynen fortsätter att växa. Vissa bebisar föds nästan helt utan hår, medan andra redan har en liten kalufs!

Om du gör en ultraljudsundersökning vid den här tiden så kanske du får se din bebis suga på tummen. Skelettet fortsätter att hårdna genom att binda till sig kalcium. Det är enkelt att förstå varför kalcium är så viktigt i kosten under graviditeten!

Bebisen har en betydande rörlighet och kan böja armarna vid armbågarna och forma handen till en knytnäve." Taget från http://www.blimamma.se/gravid-vecka-15.html.