måndag 23 augusti 2010

Gravid vecka 18

Idag går jag in i den 18:e graviditets veckan och om en vecka är vi på ultraljudet!!! Jag kan inte tänka på något annat. Annica var dessutom här igår och lämnade barnvagn, kläder och massa andra bebis prylar som jag inte kan slita mig ifrån.. Vad jag längtar efter att få se vår lilla plutt! :)

Det här är vad som händer med bebisen just nu:
"I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjä
rt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo.

Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra." Läs mer på http://www.blimamma.se/gravid-vecka-18.html

Jag har läst att det är vanligt att man gått upp mellan 4,5 - 6 kilo runt denna vecka, vilket lugnade mig en aning då jag gått upp 6 kilo och tyckte att det var jätte mycket!

Igår var som sagt Annica här med bl.a. barnvagn till oss. Det är Johannes vagn som vi tagit över, en jätte fin Kronan vagn! Här är några bilder på vagnen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar