onsdag 27 oktober 2010

Hej alla!

Jag glömde göra ett inlägg i söndags, men då gick jag in i 26:e graviditets veckan. Bebisen sparkar fortfarande regelbundet, det börjar bli lite tungt att andas nu när den ligger och trycker på lungorna, men det är helt okej. Jag har även börjar på Vattengympa för gravida hos www.mammaplask.se, det är jätte jätte skönt att köra vattengympa utöver gravidyogan. Yogan är mer mediterande och stretch, lite styrka men inte direkt någon puls. Vattengympan var ansträngande, lite som ett styrketräningspass. Det var jätte kul att kunna ta i lite grann utan att man får ont i kroppen!

Det här är iaf vad som händer med bebisen just nu under denna vecka:

"Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser." http://www.blimamma.se/gravid-vecka-26.html

Idag börjar min första tenta i kriminologi. Klarar jag första delen av tentan som är idag kommer jag vidare till nästa som pågår från imorgon, torsdag, tills nästa torsdag. Jätte nervöst! Jag hoppas det går bra.. Nu ska jag käka frukost, om 30 min börjar den!!! Önska mig lycka till. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar