söndag 7 november 2010

Gravid vecka 28

Idag går jag in i vecka 28 av graviditeten. Jag mår just nu faktiskt väldigt bra, känner mig harmonisk, typ. Självklart har jag symptom som ont i ryggen, höfter osv. men just nu så gör det absolut ingenting. Hoppas den känslan håller i sig.

Magen har inte växt så mycket sen sist, men jag tror att nästa växt-spört närmar sig. Nu är jag i sista tredje delen av graviditeten, och det är bara ca tre månader kvar tills bebisen ska komma. Känns jätte konstigt, det är ju snart! Blir en sväng till Ikea någon helg här framöver för att köpa hem lite saker som kan behövas tills bebisen anländer.

Det här händer med bebisen just nu:

I en dagbok jag har från en tidning så står det att bebisen denna vecka väger runt 1,1 kilo och är ca 35 cm från huvud till häl. Så vet inte riktigt vad det är som stämmer, jag tror att 1,1 kilo känns lite mer naturligt just nu. :)

"Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen. http://www.blimamma.se/gravid-vecka-28.html

Bebisen: Om ditt barn skulle födas nu har det goda chanser att klara sig utanför livmodern, men med hjälp av bl.a. värme från en kuvös. Barn kan överleva tidigare i graviditeten också men oftast med komplikationer. Kroppen lagrar snabbt underhudsfett och bebisen är inte längre så mager. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Alla sinnen är nu utvecklade och kan reagera på skarpa ljud och ljus utifrån. Håret som växer på huvudet kan nu ha blivit riktigt långt och ögonfransarna finns nu på plats.http://www.niomanader.se/content.asp?ID=60"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar