söndag 28 november 2010

Gravid vecka 31

Idag går jag in i graviditets vecka 31. Nu är det bara 9 veckor kvar!!! Jätte spännande. Jag hoppas tiden går fort nu när det snart är jul och allt.
Jag och min kompis Mariah har även börjat diskutera babyshower, det blir förmodligen innan bebisen kommer fast vi inte vet könet, så någon gång i mitten av januari. Det ska bli jätte kul. :)

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar. Vikt 1600 - 1 800 gram.

En del bebisar sparkar fortfarande vilt omkring sig och sparkarna kan både kännas obehagliga samt göra rejält ont. En del bebisar upplever nu platsbristen i livmodern mer påtaglig och lugnar ner sig. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar lungorna, genom att "andas" ner fostervatten i dem. Kanske kan du därför känna mer tydligt att barnet hickar, vilket är helt normalt. Barnet reagerar olika på olika musikstycken och instrument och det är viktigt att du pratar och sjunger med magen eftersom barnet rimligtvis kan känna igen sin mammas (och även pappas) röst.


Jag har märkt sedan två dagar tillbaka att vår bebis har minskat på sina rörelser jätte, jätte mycket. Förut var det ett himla liv i magen och nu känner man bara bebisen lite då och då, främst när den hickar. Jag tror att barnet antingen har fixerat sig med huvudet nedåt eller att det bara har blivit för trångt.

Jag känner ganska ofta som i hållande mensverkar, däremot kan de hålla i sig i typ 20 minuter eller så, så jag vet inte om det är förvärkar eller livmodern som växer mycket just nu.

Vi har haft en del namn diskussioner både mig och Vasilis emellan, men även med familjemedlemmar och vänner. Dessa namn har vi på listan just nu:

Kille:

Marcello

Marlow, Marlon

Dexter

Slash

Tjej:

Allikin

Leah

Isabel

Dylan


Vi fick en hel del namnförslag igår när vi firade Cassandra som fyllde 18 år, men vi har glömt bort vilka det var!!! Så påminn oss snälla snälla! Eller kom med nya förslag, vi behöver verkligen hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar