fredag 31 augusti 2012

Läkarbesök och massa grubbel

Hallå bloggen!

I maj fick jag vad dom tror ett gallstensanfall som blockerade hela "systemet" och gjorde att min lever slogs ut. Jag fick åka till akuten för tusen olika prover och fick sen stanna kvar över natten för observation. Sedan när detta var över skulle jag till vårdcentralen för att ta ett nytt prov för att fastställa att levern fungerade normalt igen. När jag ringde för att boka tid på Gröndals vårdcentral kom jags till deras väldigt inkompetenta receptionister (lång historia) och blev så irriterad på henne jag pratade med, som trodde att jag visste exakt vilka prover och vem/om jag skulle träffa så jag sket helt enkelt i att gå dit. Nu när jag är gravid igen så ville min barnmorska att deras läkare på MVC skulle få träffa mig och ta prover för att kolla att allt är som det ska.

När jag träffade henne idag frågade hon hur jag mådde och vi pratade lite. Då säger hon att när vi var på ultraljud för att fastställa hur långt gången i graviditeten jag är så hade fostret varit lite litet, det är oftast genetiskt och eftersom varken jag eller Elias var stora bebisar trodde hon att det antagligen var därför, men hon ville göra ett ultraljud i vecka 32 för att se att barnet växt som det ska. Jag har haft mycket smärtor kring magen och ryggen och känt mig väldigt sjuk (kan vara pga illamåendet) men då vile hon boka in ett ultraljud nu på måndag för att se att fostret sitter där det ska och att livmodern sitter rätt. Jag blev skickad på blodprov och ska lämna uringprov på måndag.

Trots att det kanske inte är någonting att bry sig om, en bagatell, och som dom sa så kollar dom hellre för mycket än för lite, så har det ändå satt en del funderingar i huvudet. När jag träffade min barnmorska första gången frågade hon även om vi ville göra kub test, vi kom fram till att Nej, det ville vi inte göra. Nu börjar jag grubla på det igen, tänk om nåt är fel!?

Åh, jobbig dag har det varit. Jag hoppas mina smärtor i ryggen o magen beror på att jag haft lite problem med nr 2 efter att jag börjat äta järntabletter, det kan ställa till med mer än vad man tror. Men just nu känner jag mig stundvis väldigt väldigt... konstig. Inte nog med det, så berättade hon vad hon skulle kolla på i blodprovet efter det med min lever, så nämner hon metastaser och jag går och nojar mig för att jag ska ha cancer också! Haha, hypokondriket nummer 1 här. Jag längtar tills proverna kommer och till ultraljudet på måndag för att se att allt är OK.

Ha en bra fredagskväll.

3 kommentarer:

  1. Lägg en röst på vår bild och få en valfri tavla redan idag! :)

    http://karlekmedordochfoton.se/2012/september/ni-som-rostar-pa-var-bild.html

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för din röst :) ska göra din tavla så fort jag nattat lilleman :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Skickat mail till dig nu :)

    SvaraRadera