tisdag 20 december 2011

Glömde!

Jag glömde helt bort att berätta att Elias första tand har spruckit igenom!!
Så idag har han borstat tänderna (tanden) för första gången!
Han har även blivit jätte duktig på att tugga maten, ärtor, potatis, avokado, kött, allt kan han tugga på! Så idag gjorde jag en korvstroganof med ris och ärtor som han mumsade i sig hur bra som helst! Receptet är från en receptbok jag fick av vår BVC sköterska och är anpassad för barn från 8 till 10 månader:

300 - 400 gram falukorv
2 st gullökar (vi tog bara en)
2 - 3 msk tomatpure
2 dl mellangrädde (vi hade bara vanlig vispgrädde och sen hade jag i en skvätt mjölk extra)
svartpeppar
persilja

Man hackar löken och skär korven i 1/2 cm tjocka skivor (enligt boken, jag skar lite mindre strimlor så han skulle kunna äta dom lättare) och hacka löken.
Bryn först falukorven i flytande margarin (jag körde på Smör, men jag tror flytande margarin är bättre), när korven är brynt sänker man värmen och har i löken tills den blir lite genomskinlig och mjuk. Sedan har man i tomatpuren och rör runt, sedan häller man i grädden och peppar. Innan servering har man i persilja som man klipper över och serveras med ris som är kokt utan salt och gärna med ärtor till! Hela familjen tyckte att det var jätte gott och Elias var väldigt nöjd med att hela familjen åt samma sak och matade oss och blev matad från allas tallrikar. STOR matlycka! Han fick även äta med en av våra gafflar så han kan få tag på bitarna lättare, vi har barn gafflar i plast men dom var så himla vassa så han får äta med våra gafflar, vilket gör honom ännu gladare!

Nu ska en nybadad älsklings bebis borsta tänderna o sen nattas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar