söndag 19 december 2010

Gravid vecka 34 + fin besök

I fredags kom Annie från Gotland hit och har våldgästat oss under helgen, super mysigt! I fredags var vi på lite julklappsshopping, vilket Annie fortsatte med under gårdagen och idag. Jag och Vasilis är nästan färdiga, vi har bara lite grejer kvar som vi tänkte fixa idag (ink. julstädning).

Morgonen startade vi med en god adventsfrukost med gröt, ägg, kaffe, juice och julvört me massa gott pålägg MUMS. Idag går jag även in i graviditetsvecka 34, barnet är mellan 44 - 46 cm långt och väger omkring 2,25 kg. Bebisens naglar har växt ut och den kan nu råka riva sig själv, stackarn, håret har också växt ut och den fortsätter att lägga på sig hull. Bebisen är nästan färdig för leverans, det enda som inte är färdig utvecklat är lungorna - men om barnet föddes idag skulle den med största sannolikhet klara sig bra utan någon intensivvård. Jag tror även den behöver lägga på sig lite mer fett för att själv kunna reglera kroppstemperaturen bättre när den kommit ut.
Färdig för förlossning ska den vara vecka 38. Barnet föds vanligtvis mellan vecka 38 - 42, men man brukar sätta ett förlossningsdatum vecka 40 - som för oss är den 29:e januari. Men, bebisen kan alltså komma iprincip när som helst från den 15:e januari till den 15:e februari. Vi får hoppas den kommer tidigt! :)

Jag känner mig tung och klumpig just nu, kroppen blir lite mer okontrollerbar för varje dag känns det som. Det är mysigt att ha bebisen i magen, men det ska bli skönt att slippa vara gravid också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar