torsdag 15 november 2012

Choledokulus cysta

Choledokulus(?) cysta, det är den misstänkta diagnosen läkaren satte vid ultraljudet. Jag har haft så himla svårt att släppa det här och tusen nya frågor har dykt upp, det var så påfrestande att bara få höra doktorns ord och inte få någon information om den här sjukdomen som han misstänkte. Det är ju lätt för en läkare att säga att man inte ska bry sig om det tills nästa undersökning.. Så vi har läst på lite på internet, trots att vi fått bilden av att den här sjukdomen kan ge ganska allvarliga komplikationer känner jag mig ändå lite, lite lugnare. Jag har fått nya frågor, men jag känner åtminstone att jag har lite koll på situationen, om det nu är den här sjukdomen, vad som ska göras osv. Det verkar som att barnet, om jag förstod det rätt skulle få problem med den här cystan, under första levnadsåret är komplikationerna minst, det kan ge förstorad lever, gulsot och någonting som jag för tillfället glömt bort, efter barnets första år under barn tiden blir komplikationerna fler och vid vuxen ålder ännu fler och allvarligare. Risker för cancer, bukspottsinflammation mm mm mm... Nu vet vi iallafall vad vi kan fråga om, hur stora riskerna för dessa komplikationer är och om det går att förhindra genom operation. Vi har förstått det som att operation så tidigt som möjligt är det bästa. På medicin sidan vi var inne på hade dom opererat på 30 dagar(!!!!!) gamla bebisar, det hoppas jag verkligen inte vi behöver.
Usch, jag känner mig så hemsk som inte kan njuta av den här graviditeten. Det känns så otroligt tungt just nu, det har varit så mycket redan från början och det tar aldrig slut. Jag vill bara känna mig lycklig, strålande och gravid, men det går inte. Just nu mår jag inte bra, inte alls.

1 kommentar:

  1. Man blir alltid rädd när man läser på nätet om alla risker osv med sjukdomar o tar ofta ut problem i förskott...men jag förstår och skulle antagligen gjort exakt samma sak.. men försök att tänk oavsett vad som kommer hända i framtiden är det inget du kan påverka nu.. men förstår att de är svårt att inte spekulera.. Tänker på dig min fina vän/miccis

    SvaraRadera