måndag 3 januari 2011

Gravid vecka 36

Vi glömde uppdatera vecka 35, men det händer inte så jätte mycket med bebisen längre. Den här veckan är bebisen runt 47 cm lång och väger ca 2,7 kg. Hjärnan är färdigutvecklad och många hävdar att bebisen nu har sitt egna jag och kan svara glatt eller ilsket med sparkar. Bebisen har nu sjunkit ner i bäckenet och huvudet är nu bara "ruckbart", den sitter alltså iprincip helt fast nu, men den kommer nog sjunka ner lite till tills den är helt fast. Den är däremot i rätt position nu och kommer inte vända på sig. Man säger att det nu ska kännas lättare att andas, nu när den sjunkit ner, men det är inte något jag känner av än. Jag har halsbränna och får ofta svårt att andas, speciellt när jag råkar äta lite för mycket. Det märks att man inte har så mycket plats för magsäck och lungorna nu när bebisen blivit så stor.

Bebisen är snart klar för att komma ut. Barnet kommer vanligtvis mellan vecka 38 - 42, det är alltså bara två veckor kvar sen kan bebisen iprincip komma när som helst!! Vi har laddat med blöjor, bindor och kläder till både mig och bebisen för efter förlossningen. Nu är vi redo! (eller..?)

Här är lite bilder på magen vecka 36+1:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar