torsdag 10 januari 2013

"Ärtan"

Hej!
I tisdags var vi på vidare kontroll av bebis i magen och hans misstänkta cysta. Cystan är fortfarande kvar men har inte påtagligt växt, sist var den ca. 5 mm, nu var den 6 x 7 mm, ungefär som en ärta. Han verkar inte vara berörd av cystan som det ser ut just nu. Vi ska på en till kontroll i slutet av februari, det blir troligtvis den sista innan förlossningen, sedan kommer det göras kontroller efter han är född. Det är svårt att undersöka ett barn som inte är fött, därför är det också svårt att exakt svara på vad den här anomalin är för något, förhoppningsvis kan vi få lite mer konkreta svar efter födseln.
Som sagt så mår han bra, han "andades" för fullt, bökade runt och låg 16 g över medelvikten för bebisar i den här veckan. :) Han blev i tisdags beräknad att väga ca 1156 gram! Vi kunde även se näsan, ögonen, kinderna och munnen på ultraljudet och så lipade han åt oss. Sötnos! Vi kunde faktiskt se jätte stora likheter mellan honom och Elias (från då Elias var nyfödd) framförallt över näsan och munnen. Coolt!!!
Sen, dum som jag är, frågade jag om han fortfarande såg ut att vara en kille.... hahaha.... Läkaren svarade "Jaaa, dom brukar inte ändra kön", snacka om att jag kände mig pucko. Vi fick en inzoomning på pungen och jag började tokfnissa så ultraljudsapparaten flög iväg och vi fick se ett par söta fötter istället.
Det känns så himla mycket bättre nu, jag är inte längre orolig och ledsen över den här missbildningen, jag längtar bara efter vår lilla plutt. :) Fast vi inte hade tänkt göra det så har vi börjat fundera på namn, vi vet ju att oavsett hur lång lista vi skriver kan det komma ut någon helt annan efter vår erfarenhet med Elias. Med Elias tog vi inte reda på könet så vi hade lista både över kill- och tjejnamn. Jag var tillslut 100% säker på att om det blev en tjej skulle hon heta Isabel, blev det en kille skulle han heta Marlow. När Elias kom ut var det första jag tänkte "men hur tänkte jag att jag skulle få en Marlow!?" Och inga av de andra namnen passade på honom heller. Det kanske låter fånigt, men det känns som att Elias döpte sig själv, han var redan ämnad för ett namn, det tog bara lite tid för oss att hitta det. :) Så, vi är beredda på samma sak den här gången. På listan har vi än så länge: Milo, Akilles (snott från Elias-listan) och Christian (som min pappa hette).

Idag är killarna iväg på Lekland i Sickla, IGEN, de var där i måndags och det var en stor hit, så Vasilis tänkte köpa ett klippkort där och passa på nu dom sista dagarna av sin pappaledighet att hitta på lite skoj. Själv ska jag fortsätta med min uppsats, meeeeeeen jag tänker på min spegel jag började slipa på igår som ska målas vit..... Haha, det är typiskt, när man har massor av viktigt att göra så hittar man istället på massa andra projekt för att "komma undan". Nä, jag ska skriva, åtminstonde ett par timmar, sen ger jag mig kanske på spegeln. ;)

Här är lite vackra bilder från mig och Elias dagen efter nyår:




"Pepparkaksbak" hos oss = mjölkrig. Det var Elias som börja.... 



1 kommentar:

  1. vad spännande =)

    Maja går 5 timmar om dagen tisdag, onsdag torsdag..
    3 timmar funkade inte så bra för oss. Vi har en bit till dagis, så jag hade knappt hunnit lämna henne förrän det skulle vara dags att hämta igen.. Sen tycker jag det är smidigt att hon äter och sover där.. när hon går 3 timmar hämtar man innan lunch. Hoppas det går bra med inskolning och allt! Du kommer förundras över hur mycket dom lär sig på dagis! =)

    SvaraRadera