söndag 30 januari 2011

Gravid vecka 40, 1 dag efter BF

Idag går jag in i den 40:e graviditetsveckan, nu har jag varit gravid i 10 månader!!! Hur sjukt är inte det? Det känns ändå konstigt att äntligen vara här. De här sista veckorna har gått så himla snabbt, det känns som det var igår vi skrev om graviditets vecka 37. Det är i och för sig bra, då kanske tiden tills förlossningen går lika snabbt, men jag tror nästan inte det..

Idag är det full rulle hemma hos oss, vi hade gäster över igår så idag har vi diskat och börjat packa ner det sista - MEN det är fortfarande jätte, jätte mycket att packa ner och städa och fixa. Det känns som om allt är klart, men det är långt ifrån färdigt. Jag hoppas vi hinner bli helt klara med allt i början av veckan. Ska försöka att städa och fixa hemma själv under dagarna, men efter idag tror jag min rygg kommer gå av. Får tigga lite massage av min kära man.

"Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.

Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne." http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Graviditetskalender/Veckor/Gravid-vecka-40/

För mamman står det att man ska sova, sova, sova och vila om man inte kan sova och äta kolhydrater. Under förlossningen gör man av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare varje timme!! Shit, jag kommer gå ner mina dryga 20 kilo under förlossningen (har gått upp mer än 20 kg, men vågen är ner packad så kan inte se min aktuella vikt, om bebisen inte kommit ut tills den 3:e så kan jag väga mig hos barnmorskan).

Idag är det även bara 1 vecka kvar till flytten, känns jätte spännande. Ska bli skönt att komma till den nya lägenheten och få komma i ordning. Hejdå Hallunda, Hej Gröndal!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar